diumenge, 23 d’octubre de 2016

Traduit de http://spiralseed.co.uk/permaculture-design-process/



GoSADIM - Un Procés de Disseny de Permacultura
per Graham Burnett
La nostra Quina és la Permacultura article analitza les bases ètiques de la permacultura - Cura de la Terra, la gent es preocupa i repartiment just -, així com alguns dels principis de la permacultura clau, incloent el treball amb la natura; aprendre a aplicar l'observació atenta;maximitzar els rendiments reduint al mínim esforç; augment de la diversitat i l'ús de pensament lateral per veure solucions en lloc de problemes. En aquest article anem a començar a explorar el procés real de disseny de permacultura, i els beneficis que això pot tenir per ajudar-nos a prendre millors decisions sobre el que volem aconseguir.



GoSADIM (meta de l'articulació, Enquesta, Analyse, Decisions, implementar, mantenir) és un marc de pensament que permet una bona gestió de tasques mitjançant la ruptura del procés de disseny en passos manejables, i es pot aplicar a qualsevol context, des del desenvolupament de la terra, la creació d'un jardí , la creació d'una petita empresa, l'organització d'un projecte comunitari amb èxit a la construcció d'una casa o fins i tot preparar un àpat.
Primer pas: meta d'articulació
Com Captain Sensible (o era Rogers i Hammerstein?) Ens recorda, "Si no té un somni, com vas a tenir un somni fet realitat?" Per tal de trobar solucions que millor s'adaptin a les nostres necessitats, és essencial estar clars els nostres objectius de disseny curt i llarg termini - ¿què és el que realment volem?
La recerca d'oportunitats per al disseny sovint comença notant problemes. De vegades, els nostres objectius podrien sortir dels desitjos ( "Realment m'agradaria que la meva comunitat ...") o fora de queixes ( "Em molesta que no estem ... '). Gira problemes en oportunitatsreformulant els seus somnis i gemecs en preguntes que comencen amb "Com podria jo ..." A vegades pot ajudar a trucar a un amic per ajudar-aquí en actuar com a caixa de ressonància per intercanviar idees. Compartir els seus somnis i gemecs i demanar que siguin reflectides com a reptes de disseny. En començar a articular les metes, la primera regla és 'aconseguir-baix, després l'hi donin. Només has d'arrossegar un full de paper i començar a capturar una llista de les seves idees rellevants. Després, prengui temps per veure els teus pensaments i organitzar-los de forma coherent. A partir d'aquí, podem començar a identificar els problemes que tractem de resoldre, les intencions que desitgem complir i les preguntes que hem d'arribar ...
Segon pas: Enquesta
La següent etapa en qualsevol procés de disseny és tot sobre l'observació i recollida d'informació sobre el que ja existeix - Ara que vostè té algunes idees sobre el que vol, és el moment de mirar el que has: Si el seu projecte està basat en la terra , és possible que vulgueu per reunir dades sobre el mateix lloc. Crear un mapa de base indicant les característiques físiques existents, per exemple, tanques i parets, edificis, estanys, camins, arbres i arbustos, així com l'orientació (per exemple, el sud o nord), recorreguts solars en diferents èpoques de l'any, llocs amb ombra butxaques, gelades, pendents i contorns, etc gener . Prendre fotografies, fer dibuixos o utilitzar els mapes de Google. Quin tipus de sòl tens? És de sorra, argila o llim?Qualsevol evidència de compactació o erosió? Investigar els patrons climàtics locals, com ara direcció predominant del vent i les xifres anuals de precipitació. És el lloc sec o endurit?Qualsevol deus o llacunes? Qualsevol font de possible contaminació o la contaminació? Quins animals i plantes compartir la teva terra?



En aquesta etapa és important tractar de ser com "lliure de valors" com sigui possible. De moment només ens interessa amb la recol·lecció de les dades, no amb la presa de decisions, però temptador que pot ser per començar a pensar en termes de "respostes"! Molts dissenyadors de permacultura recomanen que el període d'observació ha de durar almenys dotze mesos per tal de veure tots els canvis que succeeixen al llarg de les estacions. En realitat això no sempre és pràctic, ja que normalment necessitem per obtenir algun tipus de rendiment abans d'això, especialment si la nostra manera de vida i sosteniment depèn d'això!No obstant això, el 'deixar-ho un any' regla és sens dubte un bon consell a seguir abans de fer qualsevol canvi que poden ser difícils de revertir, com ara la realització de qualsevol plantació important remodelació del paisatge, la creació d'estany, arbre o tanca, la construcció d'estructures permanents (per exemple, coberts , hivernacles), etc.



Així com la recopilació d'informació sobre la seva trama, que també és important fer preguntes a les persones que es van a fer servir el lloc. Sapigueu tot el que pugui sobre les seves necessitats i desitjos. Desenvolupar la seva capacitat d'escolta, i abstenir-se d'imposar les seves pròpies idees massaQuines són les seves necessitats dietètiques o preferències? La quantitat de temps, diners o energia són molt realísticament probable de dedicar al seu jardí?Qualsevol nen (reals o previstos)? Qualsevol "necessitats especials", com ara al·lèrgies, discapacitat física, discapacitat visual, les necessitats terapèutiques (especialment si el jardí és ser un refugi de l'estrès i l'ansietat)? Intenta incloure un munt de preguntes "obertes" dissenyades per obtenir informació d'alta qualitat, per exemple, "què més podries necessitar ... ' , però un cop més evitar la temptació de començar a proporcionar" solucions "en aquesta etapa - un munt de temps perquè més endavant ! (NB. Fins i tot si està dissenyant tot just per si mateix en lloc de qualsevol altra persona, és encara val la pena passar per aquest tipus de preguntes)
Pas 3; etapa d'anàlisi




La següent fase del procés de disseny es tracta d'analitzar i avaluar les dades recollides durant l'etapa de 'enquesta' mirant els seus "límits" (quins són els seus factors limitants?) I "recursos" (¿què es pot fer ús de?), i com fer que aquests junts. Penseu en les entrades i sortides - quin d'aquests ja estan sent satisfetes pel sistema existent o el que podria ser necessari canviar? Els factors limitants poden incloure típicament limitacions com ara el temps disponible, les finances o qüestions sobre les característiques físiques del lloc, com la pendent o el tipus de sòl - pastanagues, per exemple, no és probable que vagi bé en un sòl d'argila pesada, ja que prefereixen un que és lleuger i drenatge lliure. Tingues en compte també les qüestions 'culturals' o jurídiques, com ara llicència d'obres o disputes amb els veïns.pensament basat en les solucions sovint pot replantejar desafiaments com ara els recursos o actius quan es va acostar però lateralment. Que el sòl d'argila pesada podria ser inútil per al creixement de les pastanagues, però és perfecte per gènere Brassica i altres cultius que es desenvolupen en els alts nivells de nutrients que pot contenir. De la mateixa manera, aquest membre del comitè d'adjudicació que sempre es queixava de com no escreix les seves porros en línies rectes agradables pot ser una veritable font de coneixement i saviesa planta si vostè pot aconseguir en el costat dret d'ells (una forma estratègica compartida ampolla de vi a la trama de vegades pot fer meravelles que coneixes ...)!
Pas 4: Presa de Decisions
Així, per fi estem preparats per al bit que la majoria de la gent tendeix a pensar en com 'Disseny'. En altres paraules, començar amb les decisions sobre canvis que podem fer en base a tota la informació que hem reunit i analitzat abans en el procés. Aquesta etapa es tracta de demanar ' Com podem ...' preguntes, i hi ha tota una gamma d'eines disponibles per a nosaltres que ens poden ajudar amb el nostre pensament de disseny. Planificació 'Zona i Sector'és una gran eina per pensar sobre la col·locació òptima dels elements com hivernacles, estanys, horts o llits vegetals. Col·locació de superposicions en els nostres mapes de base o potser fins i tot fer models físics i prototips són també tècniques útils per a la planificació i provar idees. Programes CAD com SketchUp o les plantes d'una base de dades en línia Futur per a la creació de gremis de plantes comestiblessón només dos de tot un seguit d'aplicacions digitals útils i lliurement disponibles. Mètodes de compromís de participació, comWorld CafeTecnologia d'Espai Obertplanificació de la realitat pot generar idees de disseny col·laboratiu de grups de persones, sobretot si es tracta d'un projecte de la comunitat o de diversos grups d'interessats estan involucrats. Eines extretes del món de les arts, com la de Brian Eno 'estratègies obliqües' estan destinades a generar possibilitats de pensament lateral i es pot trencar a través de 'dissenyadors bloquegen', el desbloqueig de les idees "cervell dret" més intuïtius, creatius i ... Ser una garsa, don 't tingui por de robar les idees, amagatall a la caixa d'eines del seu propi dissenyador i utilitzar el que funciona per a vostè!



És útil per passar tant de temps com sigui possible de treball en la fase de disseny del seu projecte. D'aquesta forma la major part dels errors s'han fet en el paper (o la pantalla del seu ordinador portàtil) en lloc de a la pròpia terra! Però al mateix temps, cal no oblidar que "el mapa no és el territori" - en altres paraules, però profund i detallat el seu disseny podria ser, segueix sent només això - una representació del seu projecte en lloc del propi projecte en el món real. Així que no es una dependència en els seus plans i dibuixos molt elaborats. La naturalesa no sempre segueix els nostres models. Acceptar que les coses no sempre surten com s'esperava, s'acumulen en la flexibilitat i estar preparats per adaptar-se i improvisar quan s'arriba a la següent etapa ...
Pas 5: Implementació


Ara és el moment de convertir els seus objectius a la realitat, on comencen els desafiaments propis! Per garantir l'èxit establir objectius SMART per a si mateix o el seu equip - és a dir, fer-específics, mesurables, assolibles, rellevants i en funció del temps. No s'excedeixi. Mantenir-se dins de les seves limitacions físiques i financeres. És millor desenvolupar a fons una petita zona - probablement no més d'unes poques iardes quadrades per a un principiant - que abastar massa i simplement esgotar vostè mateix i el seu entusiasme. Involucrar altres - que no tingui por de demanar ajuda, especialment amb les tasques de mà d'obra. Moltes mans fan la feina lleuger, i sempre es pot tornar el favor més endavant. Preneu-vos el temps i segueixi un horari de treball, donant prioritat a les tasques més importants en primer lloc, potser fent ús de programari de gestió de projectes de codi obert com GanttProject.Aprendre a adaptar-se als ritmes de les estacions, i tenir temps per escoltar l'experiència i el consell dels altres. Però no deixi que la manca de confiança o experiència que intimida la dilació indefinida. No sempre va a fer les coses bé a la primera, però això està bé. Recordeu que la persona que mai ha comès un error mai va aprendre res tampoc! El més important - gaudir. Si la creació d'un paisatge sostenible se sent més com una tasca que un plaer, és probable que no val la pena fer-ho en el primer lloc!
Pas 6: Manteniment i Gestió




Així hem seguit aquest procés de disseny pas a pas i les nostres metes i somnis s'han fet realitat. El nostre projecte està en marxa i està produint una gran quantitat de frescos i suculentes fruites, verdures, amanides i herbes - ara podem passar la resta dels nostres dies simplement dormisquejar a l'hamaca penjada entre els arbres de pomes i cireres, sense fer res més esgotador que ocasionalment estenent la mà i agafar un grapat de productes frescos cada vegada que tenim una mica de gana ... URM, m'agradaria por de no - temps per a una crida d'atenció! No creguis el que diuen sobre els jardins sense feina - un sistema viu com un paisatge permacultura no s'acaba mai. Elements evolucionen, les nostres necessitats i compromisos canvien, les condicions climàtiques s'alteren. A vegades, fins i tot el millor i més plans considerats simplement no funcionen ... per tant, Permacultura gestió i el manteniment del sistema es tracta de crear "bucles de retroalimentació '; un procés constant d'avaluació, la qual cosa reflecteix, redefinint les nostres metes, l'observació de canvis, re-analitzar, redissenyar, implementar ajustos i contínuament aprenent i revisant el cicle.
Dissenyar per al món real


GoSADIM és útil per fragmentar el procés de disseny en passos manejables, però el món real tendeix a ser un lloc més desordenat que els nostres models teòrics ordenats podrien suggerir.La realitat és que haurà de ser àgil i adaptable a l'ús d'aquest i altres marcs, ja que no sempre funcionen d'una manera lineal, com els diagrames net i ordenat. No obstant això, com amb qualsevol nou idioma o habilitat, una vegada que han dominat el vocabulari de disseny es troba en una eina molt versàtil sempre noves oportunitats per crear canvis positius emergeixen en aquest món d'incerteses;
"El futur no es pot predir, però pot ser prevista i va portar amb amor a l'existència. Els sistemes no es poden controlar, però poden ser dissenyats i redissenyats. No podem abatuda cap endavant i amb certesa en un món de sorpreses, però podem esperar sorpreses i aprendre d'ells i fins i tot treure profit.No podem imposar la nostra voluntat sobre un sistema. Podem escoltar el que el sistema ens diu, i descobrir com les seves propietats i els nostres valors poden treballar junts per donar a llum una cosa molt millor del que mai podria ser produït per la nostra voluntat alone.We no pot controlar sistemes o desxifrar-los.Però podem ballar amb ells! '
- Donella Meadows, autor del llibre "Pensant en els sistemes 'i coautor de    " Els límits del creixement "
Aquest article va ser publicat per primera vegada en Creixement Verd, la revista de la Xarxa vegà orgànic . 
Graham Burnett és l'autor de la Permacultura guia per a principiants A i El llibre del vegà de la Permacultura . 
Més informació sobre el procés de disseny de permacultura en el nostre proper curs ACCIÓ Disseny abril a Furtherfield a Finsbury Park, Londres, a partir d'aquesta tardor. Llocs estan disponibles ara!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada